بار اول وقتی تنها چند سال از عمر Google می‌گذشت این «۱۰ اصل» را نوشتیم. هر از چند گاه به این فهرست مراجعه می‌کنیم تا ببینم آیا هنوز معتبرند. ما امیداواریم که این گونه باشد–و شما می‌توانید ما را به این اصول پایبند نگه‌دارید.

 1.   توجه خود را به کاربر معطوف کنید بقیه موارد به خودی خود انجام می‌شود.

    از همان ابتدا، بر روی ارائه بهترین تجربه ممکن برای کاربر تمرکز کرده‌ایم. خواه در حال طراحی یک مرورگر اینترنتی جدید یا یک تغییر کوچک جدید در ظاهر صفحه اصلی باشیم، نهایت دقت را به عمل می‌آوریم تا اطمینان حاصل کنیم که این موارد بیشتر از اینکه در خدمت اهداف داخلی یا نتیجه مورد نظر ما باشد، در نهایت برای خدمت به شما انجام شده باشد. رابط کاربر صفحه اصلی ما ساده و واضح است، و صفحات فوراً بارگیری می‌شوند. جایگاه آگهی‌ها در نتایج جستجو هیچ‌گاه به کسی فروخته نمی‌شوند، و تبلیغات نه تنها به صورت واضح به عنوان تبلیغ مشخص شده‌اند، بلکه محتوایی مرتبط و غیرمزاحم را ارائه می‌دهند. و وقتی ابزارها و برنامه‌های کاربردی جدید را طراحی می‌کنیم، معتقدیم که عملکرد این ابزارها و برنامه‌ها باید به حدی خوب باشد که مجبور نباشید فکر کنید چگونه می‌توان آنها را به‌طور متفاوتی طراحی کرد.


 2.   بهترین کار این است که یک کار را واقعاً درست و خوب انجام دهیم.

    کار ما جستجو است. با داشتن یکی از بزرگترین گروهای تحقیقاتی جهان که منحصراً در زمینه حل مشکلات جستجو فعالیت می‌کند، کاری را که انجام می‌دهیم به خوبی می‌شناسیم و می‌دانیم چگونه می‌شود آن را بهبود بخشید. ما با پشت سر گذاشتن مشکلات سخت و بی‌شمار توانسته‌ایم با حل مسائل پیچیده، پیشرفت‌های مستمری را برای سرویسی ارائه دهیم که در حال حاضر یافتن اطلاعات را برای میلیون‌ها نفر به یک تجربه سریع و یکپارچه تبدیل کرده است. اختصاص دادن تلاش‌هایمان به بهبود جستجو به ما کمک می‌کند آنچه را که آموخته‌ایم در محصولات جدیدی مانند Gmail و Google Maps اعمال کنیم. امید ما بر این است که بتوانیم قدرت جستجو را به قسمت‌هایی که قبلاً کاوش نشده است بیاوریم و به مردم کمک کنیم به حجم وسیع‌تری از اطلاعات در حال گسترش روزافزون دسترسی داشته باشند و از آن‌ها استفاده کنند.


 3.   سرعت بهتر از حرکت آهسته است.

   ما می‌دانیم وقت شما با ارزش است و به همین دلیل وقتی به دنبال پاسخی در وب هستید می‌خواهید پاسخ مربوطه را بلافاصله دریافت کنید و ما برای رسیدن به این هدف در تلاشیم. شاید تنها افرادی در جهان باشیم که می‌گوییم هدف ما این است که مردم تا حد امکان سریع‌تر از وب‌سایت ما خارج شوند. ما با حذف موارد اضافی از صفحاتمان و افزایش کارآمدی محیط ارائه سرویس‌مان، رکورد سرعت خود را بارها شکسته‌ایم، به طوری‌که متوسط زمان پاسخ‌دهی یک نتیجه جستجو به کسری از ثانیه رسیده است. ما در هر محصول جدیدی که منتشر می‌کنیم سرعت را در نظر داریم، خواه این محصول یک برنامه کاربردی تلفن همراه باشد یا Google Chrome، مرورگری که طراحی شده تا سرعتی متناسب با وب مدرن امروزی داشته باشد. و به تلاشمان ادامه می‌دهیم تا سرعت محصولاتمان را حتی بیشتر کنیم.


4.    دموکراسی در وب مؤثر است.

    جستجوی Google به این دلیل کار می‌کند که بر میلیون‌ها پیوند پست‌شده فردی در وب‌سایت‌ها تکیه می‌کند تا به تعیین اینکه کدام سایت‌های دیگر محتوای با ارزشی را ارائه می‌دهند کمک کند. ما اهمیت هر صفحه وب را با استفاده از بیش از ۲۰۰ سیگنال و انواعی از روش‌ها، از جمله الگوریتم ثبت شده PageRank‎™‎ ارزیابی می‌کنیم، این الگوریتم تجزیه و تحلیل می‌کند که صفحات دیگر در وب به کدام سایت‌ها به عنوان بهترین منابع اطلاعاتی «رأی داده‌اند». همچنان که وب بزرگ‌تر می‌شود، این رویکرد نیز عملاً بهبود می‌یابد، زیرا هر سایت جدیدی بخش دیگری از اطلاعات است و رأی دیگری به حساب می‌آید. در همین راستا، در برنامه‌نویسی نرم‌افزارهای منبع باز فعال هستیم، جایی که تلاش‌های جمعی تعداد زیادی از برنامه‌نویسان به ابتکار منجر می‌شود.


 5.   برای گرفتن یک پاسخ نیازی نیست که پشت میز خود بنشینید.

    جهان به طور فزاینده‌ای در حال حرکت است: مردم می‌خواهند به اطلاعات در هر مکانی که هستند و در هر زمانی که به آن نیاز دارند، دسترسی داشته باشند. ما پیشگام فناوری‌های جدید هستیم و راه‌حل‌های جدیدی برای خدمات دستگاه‌های همراه ارائه می‌دهیم که به مردم در سراسر جهان کمک می‌کند تا کارهای زیادی را در تلفن‌شان انجام دهند، از چک کردن ایمیل و رویدادهای تقویم گرفته تا تماشای ویدیو، علاوه بر اینکه روش‌های مختلفی نیز برای دسترسی به جستجوی Google در یک تلفن در اختیار دارند. علاوه بر این، امیدواریم که با Android، پلت‌فرم رایگان و منبع باز دستگاه همراه، باعث نوآوری‌های عالی‌تری برای کاربران دستگاه‌های همراه در همه جا شویم. Android برای دنیای همراه همان آزادی را به ارمغان می‌آورد که اینترنت با آن شکل گرفته است. Android نه تنها به نفع مصرف‌کنندگان است، زیرا باعث می‌شود انتخاب بیشتر و تجربه‌های مبتکرانه جدید بیشتری در دستگاه همراه داشته باشند، بلکه فرصت‌های درآمدزایی را نیز برای شرکت‌های مخابراتی، تولیدکنندگان و برنامه‌نویسان فراهم می‌آورد.


 6.   می‌توانید بدون انجام کارهای نادرست کسب درآمد کنید.


    Google یک کسب و کار است. درآمدی که تولید می‌کنیم از ارائه فناوری جستجو به شرکت‌ها و از فروش تبلیغات نشان داده شده روی وب‌سایت خودمان و سایر وب‌سایت‌ها در وب به دست می‌آید. صدها هزار تبلیغ‌کننده در سراسر جهان از AdWords برای ارتقای محصولاتشان استفاده می‌کنند؛ صدها هزار ناشر از برنامه AdSense برای ارائه تبلیغات مرتبط با محتوای سایت‌شان بهره می‌برند. برای اطمینان از اینکه به طور کامل به همه کاربرانمان خدمت می‌کنیم (خواه تبلیغ‌کننده باشند یا نباشند)، مجموعه‌ای از اصول راهنما برای برنامه‌ها و شیوه‌های تبلیغاتی‌مان در اختیار داریم.

  ::      اجازه نمی‌دهیم تبلیغات در صفحات نتایج ما نشان داده شوند مگر اینکه با محتوای محلی که نمایش داده می‌شوند مرتبط باشند. و کاملاً معتقدیم که تبلیغات می‌توانند اطلاعات مفیدی را ارائه کنند، اگر و تنها اگر با محتوای مورد نظر شما مرتبط باشند–بنابراین ممکن است برخی از جستجوها به هیچ‌گونه تبلیغی ختم نشوند.

  ::      ما عقیده داریم تبلیغات می‌توانند بدون زرق و برق‌دار بودن مفید باشند. ما تبلیغات بازشو را نمی‌پذیریم، زیرا با توانایی شما در مشاهده محتوایی که درخواست کرده‌اید، تداخل دارد. متوجه شده‌ایم که تبلیغات نوشتاری که برای خواننده آن مفید و مرتبط با محتوای مورد نظر وی باشند، نسبت به تبلیغاتی که بی‌هدف نمایش داده می‌شوند، از میزان کلیک بالاتری برخوردارند. هر تبلیغ‌کننده‌ای، خواه کوچک یا بزرگ، می‌تواند از این رسانه بسیار هدفمند استفاده کند.

  ::      تبلیغات در Google همیشه به صورت واضح به عنوان یک «پیوند دارای حامی مالی» مشخص می‌شود، بنابراین یکپارچکی نتایج جستجوی ما را به خطر نمی‌اندازد. هرگز رتبه‌بندی‌ها را برای بالاتر قرار دادن شرکایمان در نتایج جستجو دستکاری نمی‌کنیم و هیچ شخصی نمی‌تواند PageRank بهتری خریداری کند. کاربرانمان به بی‌طرفی ما اعتماد دارند و هیچ سود کوتاه‌مدتی نمی‌تواند نقض این اعتماد را توجیه کند.


 7.   همیشه اطلاعات بیشتری در آنجا وجود دارد.

    به محض اینکه نسبت به هر سرویس جستجوی دیگری، صفحات HTML بیشتری را در اینترنت فهرست‌بندی کردیم، مهندسان ما توجه‌شان را به سمت اطلاعاتی معطوف کردند که به آسانی قابل دسترس نبود. گاهی اوقات این توجه فقط معطوف به یکپارچه‌سازی پایگاه‌های داده جدید در جستجو می‌شد، مثل افزودن جستجوی شماره تلفن و آدرس و فهرست کسب و کار. تلاش‌های دیگر مستلزم ابتکار بیشتری بود، مثل افزودن توانایی جستجوی بایگانی‌های خبری، حق ثبت‌ها، مجلات دانشگاهی، میلیاردها تصویر و میلیون‌ها کتاب. و محققان ما همچنان در حال بررسی روش‌هایی هستند که بتوان همه اطلاعات جهان را در دسترس افرادی قرار داد که به دنبال پاسخ هستند.


 8.   نیاز به اطلاعات همه مرزها را پشت سر می‌گذارد.

    شرکت ما در کالیفرنیا تأسیس شد، اما مأموریت ما تسهیل دسترسی به اطلاعات برای همه مردم دنیا، و به هر زبانی است. به همین منظور، ما در بیش از ۶۰ کشور دفتر داریم، بیش از ۱۸۰ دامنه اینترنتی را اداره می‌کنیم و بیش از نیمی از نتایج جستجویمان را به افرادی که در خارج از ایالات متحده زندگی می‌کنند ارائه می‌دهیم. ما رابط جستجوی Google را در بیش از ۱۳۰ زبان ارائه می‌دهیم، و به مردم امکان محدود کردن نتایج به محتوای نوشته شده به زبان خودشان را می‌دهیم و هدف ما اینست که بقیه برنامه‌ها و محصولات را به بیشترین تعداد زبان‌های ممکن و قالب‌های قابل دسترسی ارائه دهیم. مردم با استفاده از ابزار ترجمه ما می‌توانند محتوای نوشته شده در گوشه دیگری از جهان را به زبان‌هایی که خودشان صحبت نمی‌کنند کاوش نمایند. با این ابزارها و همکاری مترجمان داوطلب، توانسته‌ایم هم تنوع وهم کیفیت سرویس‌هایمان را به مقدار زیادی بهبود بخشیم، سرویس‌هایی که می‌توانیم حتی در اختیار مردم دورافتاده‌ترین نقاط کره زمین قرار دهیم.


 9.   شما می‌توانید بدون پوشیدن کت و شلوار هم جدی باشید.

    بنیان‌گذاران شرکت ما، Google را بر پایه این عقیده که کار باید چالش‌برانگیز باشد و چالش باید مفرح و سرگرم‌کننده باشد بنا نهادند. ما عقیده داریم که احتمال وقوع چیزهای بزرگ و خلاق در یک فرهنگ صحیح شرکتی بیشتر است–و این فقط به معنای داشتن لامپ لاوا و توپ لاستیکی نیست. در اینجا بر دستاوردهای تیمی تأکید می‌شود و از موفقیت‌های فردی که به موفقیت کلی ما کمک می‌کند تقدیر می‌شود. ما روی کارکنان خود–افرادی پر انرژی و علاقه‌مند با تجربه‌های مختلف، با رویکردهای خلاقانه به کار، بازی و زندگی، سرمایه‌گذاری بزرگی انجام داده‌ایم. شاید فضای کاری ما عادی و غیررسمی‌ باشد، اما به محض اینکه ایده‌های جدید در یک صف غذاخوری، در یک جلسه تیمی یا در باشگاه ورزشی به ذهن خطور می‌کنند این ایده‌ها مبادله می‌شوند، مورد آزمایش قرار می‌گیرند و با سرعت خارق‌العاده‌ای عملی می‌شوند–و ممکن است سکوی راه‌اندازی یک پروژه جدید با هدف استفاده جهانی باشند.


 10.   عالی بودن به حد کافی خوب نیست.

    ما به عالی بودن برای هر چیزی به عنوان نقطه شروع و نه نقطه پایان نگاه می‌کنیم. اهدافی را برای خودمان تعیین کرده‌ایم که می‌دانیم هنوز نمی‌توانیم به آنها دست یابیم، زیرا می‌دانیم که با تلاش برای دستیابی به آنها می‌توانیم حتی پا را فراتر از انتظار بگذاریم. از طریق نوآوری و تکرار، سعی در دستیابی به مواردی داریم که به خوبی کار کنند و به روش‌های غیرمنتظره آنها را بهبود می‌بخشیم. به عنوان مثال، زمانی که یکی از مهندسان ما متوجه شد که جستجو برای واژه‌های دارای املای صحیح به خوبی عمل کرد، به جستجوی راهی برای جستجوی واژه‌های دارای غلط‌ املایی گشت. این امر باعث شد تا غلط‌گیر املای قابل فهم و مفیدتری ایجاد کند.

    حتی اگر دقیقاً ندانید که به دنبال چه چیزی هستید، یافتن پاسخ در وب مشکل ماست، نه شما. ما سعی می‌کنیم نیازهایی را که هنوز مخاطبین جهانی ما بیان نکرده‌اند پیش‌بینی کنیم، و محصولات وسرویس‌هایی به آن‌ها ارائه دهیم که استانداردهای جدیدی را به وجود می‌آورد. زمانی که Gmail را راه‌اندازی کردیم، نسبت به هر سرویس ایمیل موجود دیگری از فضای ذخیره‌سازی بیشتری برخوردار بود. با نگاهی به گذشته، ارائه چنین فضایی به نظر ساده می‌رسد–اما به این دلیل این‌گونه فکر می‌کنیم که اکنون استانداردهای جدیدی برای فضای ذخیره ایمیل داریم. این‌ها نمونه‌هایی از تغییراتی‌اند که به دنبال ایجاد آنها هستیم و همیشه به دنبال مکان‌های جدیدی برای ایجاد تغییر و نوآوری هستیم. و در آخر، نارضایتی همیشگی ما از شکل کنونی چیزها انگیزه کارهایی است که انجام می‌دهیم.