مهم‌ترین پدیده‌ی بعدی در عرصه‌ی تکنولوژی هوش مصنوعی خواهد بود. بسیاری از افراد در سیلیکون ولی اخیرا روی این موضوع تاکید زیادی کرده‌اند، یکی از این افراد «اریک اشمیت»، مدیر عامل سابق گوگل است. او در جریان کنفرانسی در آزمایشگاه‌های بل گفت: «از نظر من، بزرگ‌ترین پلتفرم‌ها، آنهایی هستند که بر مبنای هوش مصنوعی قرار دارند.»

اریک اشمیت که اکنون رییس هیئت مدیره آلفابت است، در میان صحبت‌هایش پیش‌بینی‌های جسورانه‌ای درباره‌ی هوش مصنوعی ارایه کرد. او گفت ابزارهای یادگیری ماشینی جدید به شرکت‌ها و افراد کمک می‌کنند که طیف وسیعی از مشکلات را با پیدا کردن الگو در حجم عظیمی از داده‌ها حل کنند. او توضیح داد که «یکی از مشکلاتی که ما در زندگی امروزی‌مان داریم این است که اکثر مشکلاتی که با آنها مواجه می‌شویم، سیستم‌های نوظهور پیچیده‌ هستند.» او اضافه کرد که جدیدترین دستاوردهای تکنیک شبکه‌های عصبی و دیگر تکنیک‌های هوش مصنوعی بهترین راه را برای مواجهه با چنین سیستم‌هایی در اختیار ما قرار می‌دهند.

اشمیت همچنین گفت: «هدف نهایی ما این است که هوش مصنوعی بتواند در حوزه‌ی دانش به ما کمک کند.» سپس زمینه‌هایی را نام برد که هوش مصنوعی می‌تواند به پیشبرد آنها کمک کند مثل «تشخیص بیماری، الگوبرداری از اقلیم، کشف دارو، اقتصاد کلان، فیزیک ذرات، علم مواد، اثبات قضیه و تاشدگی پروتئین»

رییس آلفابت توضیح داد که در حال حاضر این شرکت از هوش مصنوعی برای سرویس‌های Google Translate و Google Photos استفاده می‌کند. او همچنین به محصولی اشاره کرد که با استفاده از تکنیک یادگیری ماشینی نوعی بیماری چشم را با 99 درصد دقت تشخیص می‌دهد. این در حالی است که دقت پزشکان انسان در این زمینه به 90 درصد می‌رسد.

یکی از پروژه‌های دیگری که اشمیت از آن سخن گفت آلفاگو (AlphaGo) بود. آلفاگو سیستم هوش مصنوعی است که نابغه‌ی بازی فکری گو (Go) را شکست داد. او گفت: «چرا این باید اهمیت داشته باشد؟ گو فقط یک بازی است.» اشمیت ادامه داد که : «چون این آغاز شهود است.» طبق گفته‌ی اشمیت، شهود در زمینه‌ی دانش اهمیت زیادی دارد. او توضیح داد: «علم و دانش یعنی “من یک ایده دارم، می‌خواهم آن را امتحان کنم. از کجا می‌دانم که ایده‌ام درست است. من می‌دانم. چون سال‌هاست که به این موضوع فکر می‌کنم.”»

به عنوان مثال، مسئله‌ای مثل کشف دارو به میزان زیادی شهود احتیاج دارد. اکتشاف دارو پروسه‌ی زمان‌بر و هزینه‌برداری است و شیمی‌دان‌ها باید مدام مواد شیمیایی مختلف را ترکیب و آزمایش کنند. اشمیت می‌گوید: «بنابراین کمی دانش به ما کمک می‌کند که بخش زیادی از این روند را به طور اتوماتیک انجام دهیم. البته این بدین معنی نیست که هوش مصنوعی جای شیمی‌دان‌ها را می‌گیرد. بلکه به آنها کمک می‌کند که بهتر تصمیم بگیرند.»

اریک اشمیت درباره‌ی کاربردهای روزمره‌ی هوش مصنوعی هم صحبت کرد. او گفت دلش می‌خواهد یک هوش مصنوعی دستیار داشته باشد که بتواند به او در انجام کارهای روزانه‌اش کمک کند. این هوش مصنوعی صرفا یک دستیار شخصی است و من آن را کنترل می‌کنم. این دستیار من را باهوش‌تر می‌کند.» یک دستیار هوش مصنوعی دقیقا به چه کار مردم می‌آید؟ رییس آلفابت گفت: «حداقل کاری که می‌تواند انجام دهد پاسخ دادن به ایمیل‌ها است. اما احتمالا کارهای خیلی بیشتری می‌تواند انجام دهد.» او می‌خواهد هوش مصنوعی‌اش باعث شود که در نظر دخترانش آدم جالبی به نظر برسد. مثلا از دستیارش بخواهد که چه بگوید یا چطور رفتار کند. اشمیت گفت: «این واقعا کاربرد مفیدی است و اگر این مشکل حل شود می‌توانیم موفقیت‌مان را اعلام کنیم.»