دولت از روزهای گذشته با جلسات پی در پی در صدد حمایت از کسب و کارهای بدون درآمدهای ثابت بر آمده است. کسب و کارهای که بر اثر شیوع ویروس کرونا و عدم خرید عمومی جامعه با کسادی خاصی همراه شده اند.

 

حمایت هایی از جمله تعویق اقساط بانکی ، تعویق قبوض برق و آب، بخشش اجاره بها توسط سازمان بنیاد مستضعفان و همچنین انواع حمایت های لازم که از طرف سازمان برنامه و بودجه کشور انجام شده است.

سخنگوی شناسایی مشمولان طرح حمایت معیشتی درباره جزئیات ارائه بسته معیشتی کرونا توضیحاتی داد.


حسین میرزایی سخنگوی شناسایی مشمولان طرح حمایت معیشتی درباره جزئیات بسته معیشتی کرونا ، اظهار کرد: رقم بسته معیشتی برای کرونا را سازمان برنامه و بودجه مشخص می‌کند و وظیفه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیست.


 زمان واریز بسته معیشتی کرونا/ شناسایی مشمولان بر عهده وزارت کار

میرزایی با بیان اینکه زمان واریز بسته معیشتی کرونا را سازمان برنامه و بودجه مشخص می‌کند، گفت: فقط شناسایی مشمولان این بسته بر عهده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و جزئیات بیشتری در خصوص آن هنوز اعلام نشده و مقرر شده تا سازمان برنامه و بودجه معیارهای مد نظر برای تعیین افرادی که این بسته به آن‌ها تعلق می‌گیرد را به وزارت رفاه اعلام کند.

پرداخت وام قرض الحسنه ۲ میلیون تومانی به ۴ میلیون نفر

  نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: حدود ۷ میلیون نفری را شناسایی کردیم که قرار است تحت حمایت ۲ بسته معیشتی ویژه قرار دهیم.


نوبخت گفت: ۴ میلیون نفر دیگر کسانی هستند که شرایطشان به نوعی است که به آن ها ۱.۵ تا ۲ میلیون تومان وام قرض الحسنه پرداخت می شود.


چه کسانی مشمول دریافت واریز ماهانه 200 تا 600 هزارتومانی می شوند؟/ زمان واریز

 رضا عوض پور رئیس امور سلامت و رفاه اجتماعی سازمان برنامه و بودجه در تشریح رقم پرداختی به کسب و کارهای آسیب دیده از ویروس کرونا می گوید: دولت دو بسته حمایتی برای شاغلان فاقد درآمد ثابت در دستور کار دارد یکی بحث خرید اعتباری به گونه‌ای که کارگران ساختمانی و کارگران فصلی و روزمزد و دستفروشان و رانندگان تاکسی و کارگران رستوران‌ها می‌توانند یک تا دو میلیون تومان خرید اعتباری انجام دهند.


او افزود: در برآورد اولیه ما حدود سه میلیون خانوار مشمول این طرح شناسایی شده اند و این تسهیلات با کارمزد ۴ درصد است و پس از ثبت نام متقاضیان و استحقاق سنجی افراد، به نوبت پرداخت خواهد شد، در مرحله دوم حدود یک و نیم میلیون خانواری که حتی دارای درآمد متغیر هم نداشتند توسط سازمان هدفمندی یارانه‌ها شناسایی شده اند و در هفته آینده اولین بسته حمایتی را دریافت خواهند کرد.


مبالغ دریافتی این افراد برای خانوار یک نفره ۲۰۰ هزار تومان، خانوار دو نفره ۳۰۰ هزار تومان، خانوار سه نفره ۴۰۰ هزار تومان، چهار نفره ۵۰۰ هزار تومان و خانوار پنج نفره یا بیشتر رقم ۶۰۰ هزار تومان خواهد بود.


نوبحت افزود: ۳ میلیون نفر کسانی هستند که از درآمد ثابت ندارند و مشمول دریافت ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان در ماه خواهند شد.


او ادامه داد: این وام ۱۲ درصد سود دارد که ۸ درصد آن را برنامه و بودجه پرداخت می کند. دریافت وام نیاز به ضامن ندارد و با کارت یارانه قابل پرداخت است. روزهای پایانی اسفند ماه زمان پرداخت بسته حمایتی از افراد آسیب دیده از کرونا است.


رئیس سازمان برنامه و بودجه بیان کرد: این رقم ۳۰ ماهه بازگردانده می شود که ۳ ماه تنفس دارد و اقساط آن ماهی ۸۰ هزار تومان است.