نحوه شکایت از مزاحمت همسایه

چنانچه قصد شکایت از همسایه مزاحم خود را دارید نیاز به انجام این امر مطابق رویه قانونی خواهید داشت. در خصوص نحوه شکایت از جرم مزاحمت همسایه می توان به طی نمودن پنج مرحله ای که در ادامه به توضیح آنها خواهیم پرداخت اشاره نمود:

1دوستانه و مسالمت آمیز

2ارسال اظهارنامه

3تماس با پلیس 110 و تنظیم صورت جلسه

4تنظیم استشهادیه

5شکایت در محاکم قضایی (شورای حل اختلاف-دادسرا)

در خصوص برخورد با همسایه مزاحم در بدو امر بهتر است این مساله را از طریق تذکر دوستانه به صورت شخصی یا از طریق مدیر ساختمان انجام دهید.

چنانچه پس از تذکر دوستانه همسایه شما همچنان به اقدامات مزاحمت آمیز خویش ادامه داد شما می توانید با مراجعه به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی اقدام به ارسال اظهارنامه نموده و در متن اظهارنامه خود متذکر گردید چنانچه اقدام به رفع مزاحمت ننماید اقدام به پیگیری امر از مراجع و محاکم قضایی خواهید نمود. شایان ذکر است داشتن یک اظهارنامه از موارد ضرروی هنگام طرح دعوای رفع مزاحمت می باشد چرا که همسایه شما نمیتواند از در آزار بودن شما اظهار بی اطلاعی نموده و برای قاضی محکمه محرز می گردد پیش از این نیز اقدامی جهت رفع آن انجام داده اید و کار ساز نیفتاده است.

اگر پس از ارسال اظهارنامه همچنان مزاحمت ها ادامه داشت شما باید با تماس با پلیس 110 و تنظیم صورت جلسه به جمع آوری دلایل و مدارک برای طرح دعوا در محاکم بپردازید. البته لازم به تذکر است پلیس در صورتی مراجعه حضوری خواهد داشت که مزاحمت همسایه عنوان مجرمانه داشته باشد.

پس از این امر نیز باید اقدام به تنظیم استشهادیه از طریق همسایه ها نموده و پس از شرح مختصر و دقیق موضوع از همسایه های خویش بخواهید تا با امضا نمودن آن صحت موضوع را تصدیق نمایند.

در گام آخر نیز با در دست داشتن مدارک خود به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نموده و اقدام به طرح دعوای مزاحمت همسایه نمایید. که در بدو امر پرونده جهت صلح و سازش در شورای حل اختلاف مطرح می گردد و در صورت عدم امکان سازش به مرجع صلاحیت دار که دادسرا می باشد ارجاع خواهد شد.