تلاش برای درک قوانین نانوشته‌ی شبکه‌های اجتماعی، درمورد کسانی‌که متعلق به یکی دو نسل پیش هستند، مثل یاد گرفتن یک زبان تازه است. اما نوجوانان امروزی در دنیایی زاده شده‌اند که با تکنولوژی محاصره شده؛ آن‌ها در این دنیا قد کشیده‌اند، جامعه‌پذیر شده و سبک زندگی خود را انتخاب کرده‌اند. این نوجوانان با شبکه‌های اجتماعی نسبتا جدیدی مثل اینستاگرام بیشتر ارتباط برقرار کرده و گویا از نو قواعدی برای آن ساخته‌اند.

 

واشنگتن‌پست در مقاله‌ای جدید به بررسی نقشی که اینستاگرام در انتخاب سبک زندگی نوجوانان دارد، پرداخته و نتیجه گرفته بسیاری از فعالیت‌های آن‌ها در این فضا، متاثر از محیط اجتماعی و دوستان‌شان است. آن‌ها هرازگاهی پست‌های قبلی‌شان را پاک می‌کنند، تنها به‌این خاطر که لایک‌های زیادی نگرفته‌اند. اکانت یکی از‌ نوجوان‌هایی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته بود، با وجود داشتن ۶۰۴ نفر فالوئر، تنها ۲۵ پست دارد. این در حالی‌ست که با یک حساب سرانگشتی هم این تعداد پست برای کسی که مدت‌هاست در این شبکه فعالیت می‌کند، بسیار کم است.

خبرنگار سایت Business Insider در تحلیل این مقاله به برادر ۱۵ ساله‌ی خود اشاره کرده و گفته: “برادرم، «دن» دو سال است که در اینستاگرام عضو شده و به‌طور میانگین هفته‌ای دو تا سه پست در آن به اشتراک می‌گذارد اما در حال‌حاضر اگر به اکانت او سری بزنید، می‌بینید که تنها ۱۵ عکس مقابل‌تان باز می‌شود. او ۹۰۰ فالوئر دارد و اگر احساس کند بیش‌تر این فالوئرها از پستی که او ارسال کرده، خوش‌شان نیامده، آن پست را چیز قابل‌عرضه‌ای نمی‌بیند و پاک می‌کند.”

 

درواقع اینستاگرام برای نوجوان‌ها چیزی بیش‌تر از یک رسانه برای به‌‌اشتراک‌گذاری عکس است. این فضا برای آن‌ها جایی است که هویت‌شان را به نمایش‌ می‌گذارند. وقتی یک نوجوان در اینستاگرام حدود ۵۰۰ فالوئر دارد، برای هر پست حداقل انتظار دریافت ۶۰ لایک را دارد. وقتی زیر یک عکس، عددی کم‌تر از این ظاهر شود، در اکثر قریب به اتفاق موارد به این معناست که به‌زودی دیگر آن عکس را در صفحه‌ی دوست نوجوان‌مان نخواهیم دید!

شاید بتوانیم بگوییم فعالیت در اینستاگرام مثل ماهیگیری است؛ هر عکسی به مثابه‌ی یک طعمه است و اگر طعمه نتواند خوب شکار کند، باید آن را دور ریخت.

در ابتدای ورود به دنیای بزرگسالی یعنی حدود سن ۱۳ تا ۱۵ سالگی، بچه‌ها هنوز خودمحور هستند. آن‌ها به‌شدت به‌دنبال جلب توجه و علاقه‌ی دیگرانند. عکس، ابزار مناسبی برای این منظور است.

این‌که چه عکسی را باید پست کرد؟ چه عکس‌هایی نباید پست شوند؟ کِی وقت پست کردن عکس‌هاست و چگونه باید خود را در ایسنتاگرام ابراز کرد و… قوانینی از این دست را خود نوجوان‌ها تدوین کرده‌اند. آن‌ها به یکدیگر اعتماد می‌کنند تا اعتماد به‌نفس خود را بالا ببرند.

اما در مقابل عده‌ای هم هستند که در تلاش برای سازگار شدن با این قوانین، خسته یا سرخورده می‌شوند.