محور تربت حیدریه  - زاوه به طول 80 کیلومتر یکی از محورهای شلوغ ،پر ترافیک و خطرناک در استان خراسان رضوی است که در ادامه مسیر به شهرستان‌های باخرز،تربت جام،تایباد و مرز دوغارون متصل می‌شود. این محور به لحاظ اهمیت اقتصادی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است . تردد خودروهای سنگین حامل کالا به مرز دوغارون و برعکس ،حمل بونکر‌های حامل سیمان به آسیای میانه و استان‌های کشور  ترافیک سنگین در فصل برداشت گل زعفران به عنوان اولین تولید کننده زعفران جهان ،خرید و فروش پیاز زعفران در حاشیه این محور  و روستاهای زیادی که در حاشیه این محور قرار گرفته است، باعث شده تا شاهد ترافیک سنگین و حتی تصادف‌های دلخراشی باشیم .
 هر چند   بعضی از بخش‌های محور تربت حیدریه  - زاوه در سال‌های اخیر و به همت اداره راه و شهرسازی شهرستان زاوه مرمت ،بهسازی و تعریض شده است. ولی پل‌های کم عرض ،پیچ‌های خطرناک و رفع نشدن نقاط حادثه خیز به صورت کامل به خصوص از ابتدای روستای حشمت آباد تا انتهای حوزه استحفاظی به طول 45 کیلومتر، آسفالت نامناسب و عرض کم محور به خصوص در 28 کیلومتری دولت آباد تا تربت حیدریه همچنان حادثه آفرین است و مردم این منطقه به خصوص رانندگان و مسافران از وضعیت موجود گلایه مند هستند.
"حسینی نسب" یکی از رانندگانی که در این محور کار می‌کند ،عرض کم جاده ،وجود روستاهای منتهی به راه اصلی ،عرض کم پل‌ها ،پیچ‌های خطرناک ،آسفالت بدون کیفیت و استقرار نداشتن پلیس راه را از عوامل حادثه ساز اصلی این محور دانست و گفت: تریلی‌ها و کامیون‌ها در طول مسیر با عرض کم جاده ،از دیگر عوامل حادثه ساز محسوب می‌شود.
پروژه اولویت دار شهرستان
 فرماندار شهرستان زاوه با اشاره به ترافیک سنگین در محور تربت حیدریه -زاوه گفت:دوبانده کردن این محور به عنوان اولین اولویت شهرستان در بین پروژه‌های اولویت دار تعریف شده است که فقط 4 کیلومتر به صورت یک طرفه و بقیه مسیر تا انتهای حوزه استحفاظی دو طرفه است.
محمودی اظهار کرد:این محور از نظر فنی، تخصصی ،علمی و آمار ارائه شده از سوی پلیس راه، بیشترین آمار تردد در استان را دارد. به طوری که آمار تردد وسایل نقلیه سبک و سنگین بیش از تردد وسایل نقلیه در محور باغچه  - مشهد است. رئیس شورای ترافیک شهرستان خاطر نشان کرد: اتصال این محور به مرز دوغارون ،حمل بونکرهای سیمان به آسیای میانه از طریق راه آهن، ترافیک سنگین و زنجیره‌ای در فصل برداشت گل زعفران و چغندر قند و سایر محصولات کشاورزی، عزیمت زائران علی بن موسی الرضا(ع) از شهرستان‌های هم جوار و به ویژه باخرز به مشهد و نیز جمعیت 75 هزار نفری این شهرستان باعث شده است تا این محور تحمل این ظرفیت سنگین را نداشته باشد. وی با اشاره به تردد 180 هزار خودروی سبک و سنگین در ماه با میانگین شش هزار خودرو در شبانه روز ،با عرض کم جاده و تصادفات منجربه فوت ،یادآور شد:  این حوادث قلب هر انسانی را جریحه دار می‌کند و باعث تاثر و تالمات روحی می‌شود. ولی با توجه به محدودیت منابع مالی به دنبال گشایش در این حوزه هستیم تا شاهد کاهش تلفات باشیم. وی با بیان این که برای دوبانده شدن 28 کیلومتر فاصله تربت حیدریه - دولت آباد که خیلی هم ضروری است،  28 میلیارد تومان نیاز است، افزود:با توجه به مشکلات مطرح شده ،می طلبد مسئولان وزارت مسکن و شهرسازی نگاه متفاوتی به این محور اقتصادی ،فرهنگی و ترانزیتی داشته باشند.
نیازمند 50 میلیارد تومان اعتبار
رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان زاوه نیز با اشاره به اهمیت این محور در استان گفت: اولویت اول شهرستان زاوه دو طرفه شدن محور تربت حیدریه ،زاوه است که همه مدیران و نهادها در این زمینه نظر واحدی دارند.
مهندس "حسن شیر محمدیان" افزود: در همین زمینه گزارش اجرای این پروژه پذیرفته شده و نقشه آن نیز آماده است که برای کل پروژه اعتباری معادل 50 میلیارد تومان نیاز است .وی به نقاط حادثه خیز این محور اشاره کرد و گفت: چهار نقطه حادثه خیز مهم شناسایی و اقداماتی برای رفع این نقاط انجام شده و در حال پیگیری است .
وی به اهمیت این محور ترانزیتی اشاره کرد و  افزود: متاسفانه در سال 93 شاهد تصادفات منجر به فوت و جرح زیادی بودیم. به طوری که کشته شدن 16 نفر در این سال ،یکی از وقایع اسفبار محسوب می‌شود.البته در سال 94 با اقدامات خوب و تعامل با پلیس راه و اجرای گشت‌های تلفیقی و شناسایی نقاط حادثه خیز تعداد فوت شدگان به 13 نفر کاهش یافت.
 وی خاطر نشان کرد: هم اکنون علت  شلوغی و ترافیک در محور تربت حیدریه - زاوه ناشی از تردد خودروهای بونکر حامل سیمان و تریلی‌های حامل کالا به مرز دوغارون و برعکس است که باعث ایجاد گره ترافیکی در طول مسیر و طولانی شدن زمان سفر ،افزایش مصرف سوخت ،آلودگی زیست محیطی و تصادفات شده است.وی بیان کرد: متاسفانه در دو سال اخیر هیچ اعتباری برای این محور تخصیص داده نشده است . در حالی که روزانه حدود 8هزار وسیله نقلیه سبک و سنگین در این محور تردد می‌کنند و از شلوغ‌ترین محورهای استان است .
ضرورت دوبانده شدن
رئیس پلیس راه تربت حیدریه در خصوص محور تربت حیدریه – زاوه نیز گفت: متاسفانه این محور از محورهای پر ترافیک و ترانزیتی است که نیاز است، حد فاصل دولت‌آباد به تربت حیدریه دو طرفه شود.سرهنگ "محمود خلوصی" افزود: اتصال این محور به مرز دوغارون،بونکرهای حامل سیمان،عرض کم جاده،روستاهای حاشیه جاده،ترافیک بسیار بالا در فصل برداشت زعفران و نیز راه‌های فرعی‌های متصل به جاده اصلی باعث شده تا شاهد تصادفات منجر به فوت و جرح در ماه‌های گذشته باشیم. وی افزود: تمام فرعی‌های متصل به جاده اصلی ،تقاطع قلعه نی،حاجی آباد ،کنگ و کاریز بالا و... در پل سیمان و کاریزک از نقاط حادثه خیز است که باید ایمن سازی شود. رئیس پلیس راه تربت حیدریه خاطر نشان کرد: محور خواف - زاوه نیز از محورهای پر ترافیک است که نیاز به احداث ساختمان پلیس راه دارد تا بهتر مدیریت شود.