افزایش طلاق در خراسان رضوی، جایگاه این استان را در ثبت این واقعه از نهم به دوم رسانده است.
به گزارش خبرنگار ما، مدیرکل امور جوانان خراسان رضوی در جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد با اعلام این مطلب گفت: متأسفانه 13 هزار واقعه طلاق در خراسان رضوی به ثبت رسیده که نیمی از آن مربوط به مشهد می باشد.
طالبیان با اشاره به وجود 7 هزار زن مطلقه در مشهد افزود: چنانچه هر کدام از این زنان یک تا دو فرزند داشته باشند، در مجموع 14 هزار فرزند طلاق در استان وجود دارد.
به گفته این مقام مسؤول، طبق آمارهای موجود 47 درصد طلاقها در چهار سال اول زندگی و 16 درصد در دوران عقد به ثبت رسیده است.

مقاومت جوانان در پذیرش ازدواج
مدیرکل امور جوانان خراسان رضوی همچنین نسبت به آمار جوانان ازدواج نکرده استان هشدار داد و گفت: در حال حاضر 503 هزار جوان خراسان رضوی حاضر به ازدواج نشده اند، در حالی که آمار افرادی که دیرتر ازدواج کرده اند نیز در ثبت واقعه طلاق بالاتر است.
طالبیان نسبت به برنامه ریزی دشمنان و قرار گرفتن مسأله ازدواج و خانواده در خط مقدم و آتش جنگ نرم هشدار داد و افزود: این در حالی است که ما هنوز برنامه ای برای پیشگیری و مقابله با این ترفند نداریم.
وی با بیان اینکه طلاق منفورترین عمل در دین اسلام معرفی شده است، خواستار توجه جدی مسؤولان در حفظ نهاد خانواده شد.
این مقام مسؤول همچنین از شورای اسلامی شهر و شهرداری برای مساعدت مالی و گسترش برنامه های فرهنگی اجتماعی به موازات توسعه کالبد شهر استمداد طلبید.

تدوین 4 سند بالادستی برای جوانان
مدیرکل امور جوانان خراسان رضوی در ادامه از تدوین چهار سند بالادستی برای جمعیت جوان استان خبر داد و گفت: این سازمان حول محورهای اوقات فراغت، ازدواج و خانواده، هویت و مشارکت به عنوان چهار سند حرکت می کند.
طالبیان با بیان اینکه بیش از یک میلیون و 963 هزار نفر در گروه سنی جمعیت جوان این استان قرار دارند، افزود: دیده بانی از باورها، انگیزه ها و رفتارهایی که برای افراد 15 تا 29 ساله استان اتفاق افتاد، اصلی ترین وظیفه این سازمان است.
وی تحلیل آماری مسائل، طراحی مدل کنترل و پیشگیری و رایزنی با دستگاه های اجرایی را از دیگر وظایف این سازمان خواند و اظهار داشت: در این راستا برنامه ای مطالعاتی در قالب 7 محور و 51 اقدام توسط 30 دستگاه اجرایی برای مدت چهار سال تهیه شده که برای آن 145 میلیارد ریال هزینه شده است.
به گفته وی در یکی از راهکارهای پیشنهادی این طرح که توسط 12 استاد دانشگاه مشهد و کشور تهیه شده، آموزش 42 هزار دختر مقطع متوسطه استان دیده شده است.

تغییر تست اعتیاد از سنتی به صنعتی
مدیرکل امور جوانان خراسان رضوی در این جلسه از تجهیز آزمایشگاه های مراکز بهداشت استان به دستگاه تست اعتیاد انواع موادمخدر سنتی و صنعتی خبر داد و گفت: آنچه تاکنون در این مراکز مورد تست قرار می گرفت اعتیاد به مواد سنتی بوده است.
وی به آمار بالای وقوع طلاق به دلیل اعتیاد مردان اشاره کرد و افزود: پس از بررسی دلایل این امر به رغم انجام آزمایشهای اولیه ازدواج متوجه شدیم کیت های این آزمایش فقط نشاندهنده اعتیاد به موادمخدر سنتی است.
این مقام مسؤول با اشاره به رایزنی های انجام شده برای خرید دستگاه 300 هزار تومانی مورد نیاز تست اعتیاد به تمامی موادمخدر اظهار داشت: از این پس با افزایش نرخ این آزمایشها، هزینه کیت مورد نیاز نیز با کمک خود متقاضیان تأمین خواهد شد.
در پی ارائه این گزارش، مفیدی رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و امور اداری شورای شهر از تعلل دولت در مبارزه با اعتیاد و ایجاد اشتغال انتقاد کرد و گفت: این عوامل که نقش بسزایی در کاهش آمار طلاق دارند فقط توسط دولت قابلیت اجرایی دارند.
داودآبادی نیز بر نقش دینداری و دینمداری در حفظ زندگی تأکید کرد و بصیری پور هم خواستار الگوسازی صدا و سیما در زندگی جوانان شد.
زعیمی رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر نیز نسبت به افزایش مراکز ترک اعتیاد هشدار داد و گفت: در حال حاضر تعداد تابلوهای این مراکز در سطح شهر بیشتر از تابلوهای مراکز فرهنگی و کتابفروشی هاست.
وی با انتقاد از اینکه چرا اعتیاد را ریشه ای نمی خشکانید، افزود: مگر سرپل اعتیاد فقط باید در هنگام ازدواج باشد؟