یک کارشناس بازار سرمایه گفت: بیشترین شرکت های بورسی صادرات محورند و این موضوع بازار سرمایه را وابسته به نرخ ارز کرده است، بنابراین رشد دوباره نرخ ارز حاکی از صعود بورس در سال آینده است.

پژمان کیا در گفت‌وگو با پایگاه خبری بازار سرمایه(سنا)، با اشاره به نقش ابزارهای معاملاتی در بورس گفت: مدتی است که شاهد عمیق شدن بازار سرمایه هستیم و این بدین معنا است که ابزارها در تالار معاملات کلید اساسی به شمار می روند.

وی اظهار کرد: هر چه تزریق نقدینگی به بازار بیشتر می شود، موضوعاتی مانند تصمیم گیری سرمایه‌گذاری یعنی ریسک و بازدهی تقویت می شود؛  پس بازار سرمایه هم به منظور حفظ پول باید پوشش ریسک معاملات را کنترل کند که این موضوع جز با عملیاتی کردن ابزارهای جدید معاملاتی ممکن نیست.

این تحلیلگر بازار سرمایه افزود: غالب ابزارهایی که در بازار وجود دارد، با میزان ارزش معاملات ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان در روز چندان مورد توجه قرار نمی گرفت اما هم اکنون که ارزش معاملات روزانه به بیش از ۴ هزار میلیارد تومان رسیده نه تنها مورد استفاده قرار می‌گیرند بلکه می توان گفت سازمان بورس باید تعداد و تنوع ابزارها را بیشتر کند.

کیا سال ۹۸ را سالی پر رخداد برای اقتصاد توصیف کرد و گفت: بازار سرمایه در سال جاری با ریسک های سیستماتیک و غیر سیستماتیک زیادی روبرو شد، برخی اتفاقات مانند پوشش ریسک و میزان سودهی شرکت ها، مختص به بورس بود و برخی دیگر اتفاقات بین المللی تاثیر گذار بر بورس بود، اما عاملی که بازار را سرپا نگه داشته و به هر حال روند صعودی را ادامه دار کرده ، تزریق پول جدید است.

وی ادامه داد: ورود پول های جدید به بازار سرمایه یکی از ارزشمندترین اتفاقات برای این بازار است  و قطعا سازمان بورس برنامه هایی برای حفظ این میزان سرمایه دارد؛ چرا که اگر رفتارهای هیجانی سهامداران منجر به خروج پول از بازار شود، بازگشت دوباره آن زمان زیادی نیاز دارد.

کیا، بازار سرمایه را وابسته به نوسانات نرخ ارز دانست و گفت: از آنجا که حدود ۷۰ درصد شرکت های بورسی یا صادرات محور هستند یا بر مبنای نرخ دلار فعالیت دارند، بازار سرمایه نسبت به نوسانات نرخ ارز به شدت واکنش نشان می دهد، بنابراین رشد دوباره قیمت ارز حکایت از روند صعودی بازار در سال آینده دارد.